Blake Stone
Blake Stone

Blood
Blood

Doom
Doom

Duke Nukem
Duke Nukem

Heretic - Hexen
Heretic / Hexen

Quake
Quake

Redneck Rampage
Redneck Rampage

Shadow Warrior
Shadow Warrior


Wolf 3D


Vendégkönyv
Kapcsolat
Hivatkozások


itt vagy: Régi játékok >> FPS-szótár

A szótár forrása a PC Zed magazin 1998. szeptemberi száma. A kiadó és a szerzők előzetes írásbeli engedélye nélkül teszem közzé az anyagot, de mivel már megszűnt az újság és nem ebből fogok meggazdagodni, ne pereljen be senki.

0-9 a b c cs d e f g gy h i j k l m
n ny o p q r s sz t u v w x y z zs


3D Realms: Az Apogee 3D-s játékokat fejlesztő és kiadó részlege. Ők gyártották többek között a Duke Nukem 3D-t, a Shadow Warriort (munkacím: Ninja Master), a Bloodot (ezt később eladták a Monolith Productions-nek) és az Unrealt.

Apogee: Olyan cég, mely sok fajta PC-s játékot gyárt és terjeszt. Gyakran más műhelyek játékait adják ki, vagy eladják a saját játékaikhoz kapcsolódó jogokat. 1987-ben ők jöttek elő az ún. shareware-rendszerrel, melynek értelmében egy teljes játék három, négy vagy több részből (epizódból áll). Az első rész szabadon terjeszthető, letölthető a világhálóról vagy megtalálható számítógépes újságok CD-mellékletén. 1994 júniusában létrejött a 3D Realms, mely akciójátékokat ad ki, majd 1997 februárjában a Pinball Wizards, mely flipper-játékokat feljeszt és terjeszt. Az Apogee-hez kapcsolódó akciójátékok: Duke Nukem I-II, Rise of the Triad (munkacím: Wolfenstein 3D: Part II), Doom (eladták az id Software-nek).

BFG (Big Fraggin' Gun): A Doomban használható legerősebb fegyver. Illetve a Doomban BFG9000 volt a neve, és szerepelt a Quake II-ben, BFG10k néven. Lásd még: frag.

Blood: A Monolith Productions adta ki a játékot. Koporsóból kelsz ki az elején, élőholtakat és szerzeteseket küldesz a halálba és néhol utalásokat találsz Edgar Allen Poe műveire.

CTF (Capture the flag): olyan, többszemélyes játékforma, melyben az a cél, hogy megszerezzük az ellenséges csapat zászlaját és visszavigyük saját területünkre. Lásd még: multiplayer.

Csontváz alapú mozgásrendszer (Skeletal animation): A Half-Life nevű játékban jelent meg, 1999 januárjában. Ettől a szereplők igen élethűen, folyamatosan, lendületesen mozognak és rengetegféle mozdulat végrehajtására képesek.

Deathmatch: Olyan többszemélyes játékforma, melyben a játékosok egymás ellen játszanak, nem pedig együtt a gép ellen. A Duke Nukem 3D-ben neve "Dukematch", a Bloodban "Bloodbath", a Shadow Warriorben "WangBang".

Doom: Az id Software terméke. A stílus igazi megteremtője, mai napig az egyik leghangulatosabb játék (mármint a hozzám hasonló retrogamerek számára :-))). Lásd még: Doom-részleg.

Duke Nukem: Az egyik legnépszerűbb FPS főszereplője, az Igazi Férfi. Lásd még: Duke-részleg.

EarthQuake: Európa harmadik és hazánk legnagyobb olyan rendezvénye, ahol hálózatba kötött számítógépeken gyilkolhatják egymást az erre vállalkozók, Quake, Quake 3 Arena, Counterstrike és Unreal Tournament keretében.

Engine: Grafikus motor magyarán. A játéknak az a központi fontosságú része, ami az egyes objektumok megjelenítésésért és mozgatásáért felelős. Az FPS-játékoknál ez a játék "lelke", csak rá kell "aggatni" a grafikai elemeket és már kész is a játék. Ezért a jobb, nagy sikerű játékok motorjainak licenszét áruba szokták bocsátani, pl. a Quake motorjának felhasználásával legalább 8-10 játék készült.

First person shooter (FPS): Olyan lövöldözős játék, ahol a játékteret a főhős szemszögéből nézzük, és a hősből csak egy fegyvert tartó kezet látunk (bár egyes játékokban lehetséges a nézetváltás).

Frag: Egymás elleni játékban a pontszámunk, ez mutatja, hogy hányszor lőttük le a többieket.

Frame rate: Képfrissítési frekvencia. Azt mutatja meg, hogy másodpercenként hány álló képet látunk a képernyőn. Mértékegysége az FPS :-))), azaz Frame per second. 20 kép/mp körüli értéket szemünk már folyamatos mozgásnak érzékel, ez alatt a mozgás darabos, "rángat" a kép.

id Software: Az egyik leghíresebb fejlesztőcsapat a műfajban. Műveik: Wolfenstein 3D (ők fejlesztették, de az Apogee forgalmazta), Doom I-II., Quake I-II.

Ping: Internetes játéknál az az érték, ami megmutatja, hogy a kiszolgáló mennyi idő alatt válaszol a mi gépünknek. Minél alacsonyabb, annál jobb.

Poligon: Eredeti jelentése sokszög, kétdimenziós objektum. Egy három dimenziós objektum a képernyőn rengeteg háromszögből épül fel. Egy ilyen háromszög egy poligon.

Quake: A nagybetűs Játék, a Nagy Öreg, az FPS-ek koronázott királya. Népszerűsége szinte töretlen. Tervezem részletes bemutatását, saját részleget kap majd. Sőt, már van neki.

Quaker: Megszállott Quake-játékos.

Sams*ng - GameSt*r Open: Bizonyos vidéki bevásárlóközpontokban és a főváros egyik szigetén, egy egyhetes zenei fesztivál idején rendezett verseny, ahol ugyancsak hálózatba kötött gépekkel játszva verhetik ki egymásból a sz*rt az emberek. A képernyőket ez a bizonyos Sams*ng cég adja, a játékos szemléletet pedig a GameSt*r számítógépes játékmagazin hozza. A rendezvény idején Ingyen osztogatják az újságot.

TC (Total Conversion): egy-egy játék grafikus motorjára új felületet húznak, ilyen például a "Ninja Doom" vagy a "Duke: It's Zero Hour".

Textúra
: Mintázat, felület, az a bőr, amit egy vektoros objektumra helyeznek rá, mint egy vázra. Pl. egy kocka élei a vektorok, a kocka oldalainak felülete pedig a ráfeszített textúra.

Unreal: Az FPS-stílusban 1998 körül ez volt a legjobb játék. Azóta is az egyik mérföldkőnek számít a műfajban.

Valós idejű fénykezelés: A játék környezetének életszerűbbé tételére alkalmas módszer. Mozgó fényforrások, tükröződések, árnyékok hozhatók létre a segítségével.

Wolfenstein 3D: Az első FPS, az id Software-től. Lásd még: Wolf3D-részleg.

Ajánlott: 800x600-as felbontás. IE4 vagy újabb.
Türelem és humorérzék.


Létrehozta: Kovács B.